Wellicht heb je al weleens van Robotic Process Automation (kortweg RPA) gehoord of ben je nog helemaal blanco op dit vlak. In ons dagelijkse leven doen we allemaal mee met technologische vernieuwingen. De nieuwste smartphone, online gamen, praten tegen je eigen auto of zelfs je auto zelf laten rijden. Maar ook in het bedrijfsleven zijn deze technologische ontwikkelingen er al. RPA is er één, eentje die ook veel kan betekenen binnen jouw organisatie.
Een definitie voor RPA
RPA is het toepassen van technologieën welke de medewerkers binnen een organisatie in staat stelt om computersoftware zo te configureren dat deze bestaande applicaties kan interpreteren en gebruiken om een transactie te verwerken, data te veranderen, reacties te triggeren en te communiceren met andere digitale systemen.
- De automatisering software noem je de robot
- Deze moet geconfigureerd worden om je processen te automatiseren
- De robot communiceert met de bestaande IT systemen via de normale gebruikers interface die medewerkers ook gebruiken
- De taken die de robot kan volbrengen zijn vooralsnog eenvoudig én repetitief
Nu gaan we iets verder in op deze robots. Omdat het een deel van de taken van medewerkers kan overnemen spreken we ook wel van RPA als digitale werkkracht. Misschien verrassend, maar RPA heeft meer overeenkomsten met de mensen binnen je organisatie dan de standaard software programma’s. Wanneer je RPA wilt gaan inzetten heb je de mogelijkheid om fulltime robots, maar ook parttime robots om extra drukte op te vangen, in te zetten binnen je organisatie. Deze digitale krachten hebben ook een manager en een planning nodig om continue prestaties te leveren.
Door de snelle ontwikkelingen op de markt van aanbieders van robot software is er veel veranderd. Kosten zijn enorm gedaald, mogelijkheden en kansen zijn snel ontwikkeld en RPA biedt oplossingen voor MKB tot corporate. De digitalisering met RPA kan de efficiëntie van de processen verbeteren, de kosten reduceren, fouten voorkomen, kwaliteit verbeteren en zo uiteindelijke de klanttevredenheid verhogen.
Soorten robots
Zoals gezegd zijn er fulltime en flexibele robots die ingezet kunnen worden binnen de processen. Hierbij is er ook een onderscheid te maken tussen attended en unattended robots.
Veel organisatie die beginnen met RPA starten met attended (bediende) robots. Dit wordt ook wel Robotic Desktop Automation (RDA) genoemd. De robot werkt hier samen met de gebruiker. Attended RPA wordt door de medewerker getriggerd op het moment dat het nodig is of aan bepaalde condities wordt voldaan. De beperking van deze vorm van RPA is het niet beschikbaar hebben van informatie in elektronische vorm. De gebruiker voert de automatisering uit als de data beschikbaar is en activeert op dat moment de robot. Hierbij is het volbrengen van de taak dus een combinatie van mens én robot.
Bij unattended robots hebben we het meer over robots dan bij attended automatisering. Het grootste verschil met attended automation: er komt geen menselijk handelen aan te pas. De uitdaging zit hem in het volledig uitvoeren van het proces, hierbij worden ook alle uitzonderingen geregeld. Het voordeel hierbij is dat de omgeving niet in de war kan worden gegooid door interactie van personen waardoor fouten kunnen ontstaan. Het proces voert zichzelf uit in een black box, maar werkt nog steeds via het IT systeem door te functioneren als een gebruikers interface.
Wil je meer weten of hulp bij een RPA implementatie in jouw organisatie? RPA Experts werkt onafhankelijk van softwareleveranciers en daarom kunnen we je objectief adviseren. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. We helpen je graag op weg.