Dit is een van de meest gestelde vragen die we krijgen als we komen praten over Robotic Process Automation (RPA). Een terechte vraag. Want, in tegenstelling tot mensen, werken robots zonder pauze, doen ze precies wat je ze vraagt en hoef je ze geen salaris te betalen. Een ongelijke strijd dus. Of toch niet? In dit blog leggen we je uit wat de impact is van robotisering op de arbeidsmarkt.
Wat is er aan de hand?
Tijdens het World Economic Forum in 2016 is geconsteerd dat de vierde industriële revolutie is begonnen. Een korte geschiedenisles; de eerste industriële revolutie was de stoommachine waarmee productie werd gemechaniseerd. De tweede revolutie ging over massaproductie en de derde bracht ons elektronica en informatietechnologie. En nu is er dus de vierde industriële revolutie, de digitale revolutie. Deze wordt gekenmerkt door samensmelting van technologieën en een intensievere samenwerking tussen mens en techniek. Robotisering is daar een voorbeeld van.
Nemen de software robots ons werk over?
Dat is een logische vraag. We zijn tenslotte allang gewend aan fysieke robots. Ze zetten auto’s in elkaar, stofzuigen ons huis of assisteren een chirurg tijdens een lastige operatie. En nu is er RPA, waarmee software robots mensen in veel industrieën gaan vervangen. RPA is vooral handig bij ruled-based processen waarin terugkerende taken in een groot volume worden uitgevoerd. In die gevallen overtreffen de prestaties van robots de prestaties van mensen, omdat robots sneller en nauwkeuriger werken en aanzienlijk goedkoper zijn als ze eenmaal zijn ingesteld en worden gebruikt.
Dus onze banen gaan verdwijnen?
Het proces van baanverlies als gevolg van RPA is al begonnen. Hoewel het voorspellen van de toekomst lastig is, lijkt het zeker dat het vervangen van mensen door robots niet meer zal stoppen. De voordelen van software robots voor bepaalde (maar niet alle!) taken zijn zo duidelijk, dat het zeer onwaarschijnlijk is dat bedrijven deze revolutie aan zich voorbij laten gaan.
En nu?
Omdat RPA zoveel voordeel biedt voor bepaalde taken, heeft het proberen om de trend van automatisering om te keren geen enkele zin. In plaats daarvan moeten bedrijven een nieuwe strategie voor hun personeel formuleren, een waarin de rol van menselijke werknemers is afgestemd op de samenwerking met robots.
Onze visie daarop is samen te vatten in een aantal punten:
- Mensen zijn geen robots en robots geen mensen. Laat robots het saaie, repetitieve werk overnemen en laat mensen zich concentreren op meer creatieve taken en contacten met klanten.
- RPA zorgt voor nieuwe banen. Ja, er gaan banen verdwijnen als gevolg van RPA. Maar er ontstaan ook nieuwe werkzaamheden. Bedrijven die RPA implementeren, hebben mensen nodig om de robots te bouwen, onderhouden en aan te sturen.
- Robots zorgen voor een betere klantbenadering. Wij geloven niet zozeer dat robots menselijk contact gaan vervangen, maar wel dat mensen meer tijd over hebben om écht naar klanten te luisteren. En dat wordt steeds belangrijker. Klanttevredenheid is gelinkt aan de service. Anders gaan klanten snel naar een ander leverancier.
Wil jij met Robotic Process Automation aan de slag?
Bij RPA Experts zijn we gespecialiseerd in Robotic Process Automation en alles wat daarbij komt kijken. Volg eerst één van onze trainingen of breng RPA direct tot leven met een van onze RPA consultants. Behoefte om eerst even contact te hebben? Je kunt ons bereiken op 030 – 2273 379 of info@rpaexperts.nl