Toepassingen van RPA in de marketing

Robotic Process Automation (RPA) biedt bedrijven de mogelijkheid om digitale transformaties teweeg te brengen. Je bent al snel geneigd te denken dat deze ‘digitale werkkracht’ alleen ingezet kan worden bij backoffice-processen. Het klopt dat HR en finance veel profijt kunnen hebben van de robots, maar RPA technologie leent zich ook uitstekend voor marketingdoeleinden. Hieronder worden een paar interessante voorbeelden van RPA in de marketing besproken.

Customer care

Eén van de meest besproken toepassing van RPA in de marketing betreft customer care. Callcenter medewerkers moeten bijvoorbeeld vaak informatie uit meerdere systemen halen tijdens het beantwoorden van vragen van klanten. Dit kost onnodig veel tijd en kan ten koste gaan van de kwaliteit van de klantbediening. Robotsoftware kan eenvoudig en sneller de benodigde informatie uit de systemen onttrekken waardoor bedrijven betere klantenservice kunnen verlenen.

Daarnaast kan RPA software ook ondersteunend ingezet worden bij een chatbot. Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner en wordt ingezet op websites en instant messenger-programma’s zoals Facebook en WhatsApp. Stel je voor dat een consument een reservering wil maken in een restaurant. De chatbot verzamelt in dit geval de benodigde informatie van de klant, terwijl de RPA-bot checkt of er beschikbaarheid is en dan de reservering vastlegt.

Concurrentieanalyses

Een belangrijke en veel voorkomende taak van marketeers is het analyseren van de concurrentie. Hierbij kan RPA strategisch worden ingezet om marketeers tijd te besparen. Een robot kan geautomatiseerde zoekopdrachten naar de concurrentie uitvoeren en deze resultaten samenvatten voor de marketingafdeling. Deze resultaten kunnen real-time gepresenteerd worden of geanalyseerd worden over een langere periode. Ook kan een RPA-bot de online ranking van jouw bedrijf ten opzichte van de concurrentie monitoren en je hierover informeren.

Online adverteren

RPA levert ook grote meerwaarde op het gebied van online adverteren. Een robot kan in opdracht van de marketeer advertenties plaatsen op online platforms zoals Google Ads. Bovendien kan een robot de prestaties van de online campagnes volgen en dit terugkoppelen naar de marketingafdeling. UiPath, één van de grootste leveranciers van robot software, heeft hierover een leuk en informatief filmpje gemaakt. Hierin laten zij zien hoe robot ‘Patty’ advertenties plaatst op Google Ads. Klik hier om het filmpje te zien.

Meer informatie?

Hierboven zijn een paar voorbeelden genoemd hoe RPA in de marketing toegepast kan worden, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Benieuwd wat RPA voor jouw marketingafdeling kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie: