Zit ik over 10 jaar thuis omdat een robot mijn werk heeft overgenomen? Of zijn mijn menselijke collega’s straks vervangen door robots? Dit soort vragen krijgen we vaak van onze klanten. Want naast de voordelen van robotisering, hebben we er ook nog wel onze vraagtekens bij. Niet zo gek, als je kijkt naar wat we leren uit films als ‘I Robot’ of ‘Ex Machina’. Robots zijn daar onderdeel van een grimmige en onheilspellende toekomst. De werkelijkheid is gelukkig een stuk positiever. In dit blog vertellen we je waar we op dit moment staan met robotisering en wat robots in de toekomst ons zullen brengen.
Waar staan we op dit moment?
Robotic Process Automation (RPA) is inmiddels een geaccepteerde techniek. Softwarerobots nemen eenvoudige, repetitieve handelingen over van de mens. De voordelen daarvan zijn duidelijk. Een robot kan dit soort taken veel sneller en maakt minder fouten. En mensen worden verlost van saai werk waardoor ze meer tijd overhouden voor werk wat écht waarde toevoegt. Denk aan een verpleegster in een ziekenhuis die meer tijd overhoudt om aan patiënten te besteden omdat een robot de patiëntgegevens alvast heeft ingevuld. Dit soort hele praktische situaties zorgt voor acceptatie van de techniek. Het is voor iedereen logisch dat je een robot inzet en waarom. En mensen vinden het prettig dat ze in hun werk worden ondersteund.
Een dergelijke inzet zorgt voor acceptatie van de techniek en neemt de weerstand weg tegen “een robot als collega”. Andere succesfactoren om weerstand weg te nemen zijn:
- Leg uit wat RPA is en vooral ook wat het niet is. Een presentatie van het management gevolgd door een korte workshop volstaat vaak al.
- Begin klein. Begin met het bouwen van een eerste proof-of-concept en laat hiermee aan de mensen zien wat RPA is. Een proof-of-concept heeft een doorlooptijd van slechts 4-6 weken.
- Betrek mensen bij het ontwikkelen robots. Mensen weten als geen ander wat hun werk inhoudt en welke uitzonderingen er zijn. Laat mensen daarom meedenken bij het ontwerpen van robots en laat ze vertellen welke uitzonderingen wel of niet geschikt zijn voor robots.
Wat brengen robots in de toekomst ons?
RPA wordt vaak in één adem genoemd met artificial intelligence (AI). In de nabije toekomst zullen RPA, artificial intelligence en machine learning geïntegreerd worden in softwarerobots. Deze technieken zorgen ervoor dat een robot steeds beter wordt in zijn taken en, net als een mens, uiteindelijk ook om weet te gaan met complexe en nieuwe cases. Op dit moment wordt er veel geëxperimenteerd met deze technieken en de meest gangbare pakketten kennen ook functionaliteit hiervoor. Wij zijn enthousiast over de ontwikkelingen en mogelijkheden hiervan, maar raden dit pas aan als een organisatie veel ervaring heeft met RPA. Bij de eerste processen (het laaghangend fruit), maakt de inzet van AI of machine learning een robot onnodig ingewikkeld en duur.
Een tweede ontwikkeling is de inzet van robots voor menselijk contact. Dit zie je al bij call centra van bijvoorbeeld grote banken of chatrobots op websites. Ook hier zie je dat de techniek zich snel ontwikkelt en verbetert. Echter, voor organisaties die net starten met RPA raden we dit niet aan. Ten eerste zijn dit relatief ingewikkelde robots en ten tweede zijn juist mensen goed in het contact met andere mensen. En niet robots.
Meer weten?
Ben je benieuwd hoe robots in de toekomst zich verder gaan ontwikkelen? We hebben geen glazen bol, maar komen graag met je in contact voor een vrijblijvend gesprek.